Toscana az újjászületés bölcsője

Mi az újjászületés receptje? 1 adag Toscana kell hozzá, az biztos. Bazsalikom, olíva, rozmaring, napsütés. Európát is ez rázta fel a sötét középkor végén.
(2. rész)

 
hirdetés
 

 

San Gimignano

Egy átlag ember, aki iskolákban tanult történelmet és művészeteket, csak indirekt módon látott dolgokat a világból. Ide érve, nem hiszem, hogy ámulatában nem gondol arra: a múlt itt jelen. Hosszú évszázadokat megélt városfalak, tégla, kő épületek, 70 méteres lakótornyok, szűk utcák, nyüzsgő kis terek. Mind maga a megrekedt idő. Csak az átvonult sok milliós ember tömeg cserélődött a porondon. Nem véletlen, a város sok film helyszíne is. Időszámításunk előtt, a harmadik században alapították, fontos útvonalak mentén. Egykor kereskedelmi központ volt, ma turista látványosság, mely jellegzetes tornyairól a középkori Manhattan becenevet kapta. A pestisjárvány idején elnéptelenedett, emiatt konzerválódott a középkori jellege.

A városba nyolc kapun lehet bejutni. Két igen hangulatos kis tere van, egyik a Piazza del Duomo, ahol a Collegiata templom áll, a másik a Piazza della Cisterna. Nagyon szép a Városháza is. A szűk utcákat kis közök kötik össze. Rengetek butik, kis üzlet és kávézó van, ahol szívesen fogadják a nézelődő turistákat. A különböző tájolású házak valamelyikén mindig különös játékot játszik a surlófény. Toscana földjén az erős nap sugara ebben a városban különös varázslatként hat. Ez a borászatnak is igen kedvező, a környező hegyek szőlőiből nagyon jó minőségű bort készítenek.

 

Siena

Az itt található oxid alapú sárgásbarna földfesték adja a város alapszín hangulatát, és lett általa híres a színezőanyag neve: sienai sárga. Toscana másik nagy csodája ez a város. Siena három dombon fekszik. Európa egyik legszebb gótikus városa. A Chianti, a levendula, az olíva, és a különleges fűszerek hazája.

A vallásos emberek mély hitét és Isten dicsőségét hirdeti minden gótikus katedrális. A sienai dóm a Duomo a város terrakotta szövetéből alakjával, méretével és ragyogásával is kitűnik. Mikor megláttam, szépsége, pasztelljei, csillogó márványai elsőre egy finom puncs tortára emlékeztettek. Egyszersmind azonban hatalmassága tekintélyt parancsol. A gótikus bélletes kapui, kőrózsája, girlandjai, vízköpői, szobrai – mind színes márványból, főleg fehér, barack, és rózsaszín – arany mozaikba öltözve – ezt leírni nem lehet, erre szoktuk mondani, hogy ezt látni kell! A csoda belső térben is folytatódik. Pedig a kereszthajó a pestis miatt nem lett befejezve. Ám a félkész váza is brutális méreteket ölt, hatalmas templom lett volna. A belső terének fehér-fekete csíkos márvány oszlopai mór hatásúak. A márvány padló intarziás, különböző jeleneteket ábrázol. Védelmi céllal év közben jó része be van takarva, és csak szeptemberben látható.

A Piazza del Campo Toscana egyik legérdekesebb tere. Ezt látva, elállt a lélegzetem. Nagysága, hatszögű ívei, mélyülő szerkezete, szinte bevonzza a térre érkezőt. Kagylóra emlékeztet, mely kilenc szegmensre osztott. Úgy tartják, hogy a Madonna köpenyének redői ezek. Az észak-nyugati oldalon a négyzet alakú kút a tér fontos része. Három oldalról domborművekkel és vízköpőkkel tarkított mellvéd fal szegélyezi. A negyedik oldal a miénk csodálóké. Sok ember frissíti itt magát.

A különös tér ünnepe a sienai palio. Évente két alkalommal rendeznek kosztümös lóversenyt. A nézők a kagyló belső ívében tülekednek, a lovasok a külső körön versenyeznek. A korábbi korokban bikaviadalokat, sőt kivégzéseket is tartottak e helyt. Természetesen a teret övező házak földszintjén kávézók, éttermek sorolnak, ahol mi is megpihentünk.

 

Torre del Mangia

A Piazza del Campo téren áll Palazzo Pubblico, a középkori városháza. A gazdaságilag erősödő és így befolyását egyre nővelő polgárság, ezzel az épülettel szerette volna hirdetni hatalmát. Az épület középső traktusa 1299-ben készült el, ezt követte a két oldalszárny az 1300-as évek elején. 1325 és 1348 között épült a harangtorony, a 102 méter magas építmény, a Torre del Mangia, ahova 505 lépcső vezet. Innen csodás kilátás nyílik a vidékre, de érdekessége abban áll, hogy építésekor egymagasságúra tervezték a katedrálissal. Ennek oka, sőt inkább célja pedig az volt, hogy az egyházi és a világi hatalom egyenlőségét hangsúlyozzák. Nem hiába, az emberek a szimbólumokból értenek. Építése 70-80 évvel megelőzte a Firenzéből eredő reneszánszot, de ezzel a motivációval azonban mindenképpen annak előfutáraként lehet rá tekinteni.

A Toscana vidékét, majd egész Európát meghódító reneszánsz sok tényezőnek köszönheti születését. Egyik kiemelten fontos elem volt, amikor a szintén Toscana területéhez tartozó Pisa szülöttje, a matematikus Fibonacci elterjesztette az arab számokat. Addig a korábbi római számokat használták szerte Európában.
De miért fontos, hogy milyen számokkal számoltak? Az Indiából eredő arab számok egy másféle gondolkodást hoztak magukkal. Az arab számokkal leírható tízes számrendszer lényeges eleme a helyi érték, ki lehet fejezni a törteket, és bevezette a nulla fogalmát. Ezekkel együtt új számítási módszerek kerültek be a bankok világába, melyek a gazdasági fejlődést is elősegítették. Az pedig az újjászületést – a reneszánszot.

Messze vezet, ha olyan magas házat akarok, mint a szomszéd.

A torony több későbbi építményt ihletett szerte a világban, némelyik kifejezetten másolatként is értékelhető. Ilyenek a Zarándok Emlékmű (Provincetown, Massachusetts), az Öreg Joe, azaz a Joseph Chamberlain Emlék-óratorony a Birmingham Egyetemen, vagy a Waterbury Union Station (Waterbury, Connecticut).

 

Pisa, Toscana egykori kikötője

A Tirrén-tengertől hét kilométerre az Arno folyó partján fekszik Pisa. Valaha kikötőváros volt, de a folyó feltöltő, építő tevékenységének köszönve, ma már távol van a tengertől. És ez volt fejlődésének gátja. Ha a város nevét halljuk, mindenkinek a ferde torony jut eszébe. Igen, valóban a legnagyobb látványossága a Piazza del Duomo azaz Dóm tér. Az itáliai szokásnak megfelelően három részből áll. Templom, harangtorony és keresztelő kápolna.
A dóm Szűz Mária temploma, öt hajós, román stílusú épület. Csodálatos szürke és fehér márvány borítása, oszlopai, bélletes kapui a román nehézkes és tömör felületeit oldják, így megjelenése mégis könnyed, elegáns.
A Ferde torony 200 évig épült, többször megálltak a munkálatok. Az agyagos, homokos talaj az oka, hogy a felső pontján négy méteres az elhajlása. Már számtalan alkalommal ólommal, betonnal, cölöpökkel próbálták rögzíteni. Ma biztonságos, és az oszlopok gyűrűjében fel lehet sétálni a harangokig.
A Baptisterium, magyarul keresztelő kápolna tetején Keresztelő Szent János szobra áll. A román stílus csodás alkotás együttese mindez.

Camposanto, a régi temető. A Golgotáról hozott nagy mennyiségű föld miatt sokak temetkeztek ide.

A Torre del Lago Giacomo Puccini háza, életének fontos színhelye. Sok híres műve itt született. Csodás park szerű kertjében madárházak vannak. A lakás igen életszerű és pazar. Állítólag a művész éjjelente dolgozott, és hajnalban a ház melletti tóban halászott. A birtok ma is a leszármazottjaié.

 

Lucca

Este felé érkeztünk ide. Ez a település Puccini szülővárosa, háza ma múzeum. Az utcaképet a tömény középkori hangulat uralja. Az óvárost védő várfalra fel lehet menni. Érdemes is, mert valóban szép kilátás nyílik a városra. De Guinigi tornyába is fel lehet lépcsőzni, ez az építmény a jelképe a városnak. Egyedi, mert cserépfedés helyett élő fák borítják a tetejét. Nekem nagyon tetszett még a San Michele in Foro román kori bazilika és a Piazza dell’Anfiteatro. Ez talán a legkülönlegesebb kis tér amin utunk során jártam. A szorosan összeépült házak ellipszis formában ölelik körbe a piac teret. Csak fedett kapualjakon keresztül lehet megközelíteni, utcán nem.  Már mi is elfáradtunk mire ideértünk, és a tér esti nyüzsgésében egy étterem teraszán vacsorázva nézegettük milyen a fiatalok élete Toscana e szegletében.

 

Cinque Terre: a Ligur-tenger romantikus települései

Egész nap hajókáztunk és minden városkánál kiszálltunk, ahol a teraszos, csupa virág utcákat és fürdőzőktől lármás partokat róttuk. Olykor mi is fürdőztünk, elviselhetővé oldva a kánikulát. Mesés a sziklás part, észlelni rajta a földtörténeti eseményeket, gyűrődéseket. És látni az évszázadok alatt történteket, emberek és növények honfoglalását ezen a nehéz terepen. Minden teraszon, kiszögelésen színes házak, zsúfolásig teleültetett virágos, szőlős, pálmás, kaktuszos terek. Azt éreztem, hogy e táj az emberiség történelmével egy idős. Lehetetlen mindent végig nézni és titkait megtudni. Rám az hatott legjobban, hogy szinte minden lépésnél valami könyvből tanult, látott dolog ott volt előttem, mint régi ismerős.

 

 

  1. rész: A földi paradicsom

 

[hd.jutka]Toscana az újjászületés bölcsője
Oszd meg

Hasonló cikkek